Stovky, nikoli stovky tisíc

(Z Creation Matters, svazek 17, čís. 5, září/říjen 2012, přeložil M. T. - 12/2012, autor neuveden)

„Obrovské rudné ložisko“ v Maďarsku, o kterém se mělo za to, že vzniklo pomalým, postupným ukládáním po stovky tisíc let, bylo podrobeno novému zkoumání. Závěr: vytvořilo se za pouhých několik stovek let působením mikrobů. Resumé zveřejněné v časopisu Geology (1) hovoří o tom, že obří rudné ložisko

…bylo prostudováno za použití mineralogických, mikrotexturních a chemických metod s vysokou rozlišovací schopností. Byly zjištěny dvě samostatné biostruktury nad sebou tvořené rytmickými laminacemi, což opravňuje k oprávněným závěrům o povaze dávného přírodního prostředí a době, za kterou se ruda vytvořila. Milimetrové laminky svědčí o tom, že se zde ukládaly řady biologických polštářů bohatých na železo, mineralizovaných sedimentárních struktur budovaných mikroby. Tyto biologické polštáře se tvořily na rozhraní sedimentu a vody…enzymatickými …procesy, které zřejmě probíhaly v růstových cyklech trvajících dny až týdny. Tato mikrolaminace svědčí zřejmě o tom, že zde během 10 hodin až jednoho dne vyrůstaly mikrobiální komunity. Je-li tomu tak, pak se …celé ložisko mohlo vytvořit za několik set let, a nikoli za stovky tisíc let, jak se dříve soudilo.

Odkazy

1. Polgári, M., J.R. Hein, A.L. Tóth, E. Pál-Molnár, T. Vigh, L. Biró and K. Fintor.
2012. Microbial action formed Jurassic Mn-carbonate ore deposit in
only a few hundred years (Úrkút, Hungary). Geology 40(10):903-906.

PřílohaVelikost
00572-1.12.2012-stovky_nikoli_stovky_tisic.doc28.5 KB
Průměr: 2.9 (9 votes)

pro George

Přeji pěkný den,

Vaše: "Ja nevim co by se na tom porad melo "prehodnocovat", proste podle me je to ztrata casu." - Naštěstí se vývoj nezastavil jen proto, že by se některým lidem nechtělo (pro ztrátu času) přehodnocovat tisíce a tisíce zastaralých poznatků (jako např. placatá země, geocentrismus, "bůh", že se nedá létat apod.). Smile

Kde bychom asi tak byli, kdyby lidé nepřehodnocovali vše zastaralé? Ještě pořád v jeskyních?

Vaše: "Kazda takova definice bude vzdy "umela"," - Ne však nutně, takže určitě ne "každá".

Vaše: "To, ze my ho nekde jakoze "prerusime" bodem X (zvolenym na zaklade nejakych kriterii) a rekneme "vsechno do tohoto bodu budeme povazovat za... a vsechno od tohoto bodu budeme povazovat za..." je sice fajn, ale tak nejak k nicemu." - Asi jste pořádně nečetl to, co Smrt napsala, neboť jinak byste nemohl napsat, že Smrt někde něco "jakože přerušila", protože - Smrt NIC nepřerušila. A už vůbec ne - "jakože". Grade

DEATH333

Odp: George

V tomhle podle me hraji roli trochu jine faktory. Na zaklade kterych se rozhodujes, kteremu nazoru das prednost. Jak jsem uz uvedl, tak ruzni odbornici tvrdi ruzne veci.

jak jste taky uz naznacil, bude zalezet, jestli se bavime o tom, jestli jsou telesne tresty funkcni, nebo jestli jsou spravne. Takze i kdyby nakrasne byly funkcni (a ono jakymsi zpusobem jsou), porad me to nepresvedcilo o tom, ze jsou spravne. Proc se maji pouzivat u deti, kdyz je odmitame pouzivat u dospelych. Proc vlastne u dospelych ne - je to pokorujici? poslapava to lidskou dustojnost? Dite na dustojnost nema narok, protoze je male, slabe, hloupe? Nechapu... Dospeli jsme k tomu, ze pouzivani telesnych trestu nepovazujeme za zadouci ani pri vycviku psu, natoz pak pro korekci chovani dospelych lidi, ale dite (ktere je mentalne nekde na ceste od psa k dospelemu cloveku) v tomto ohledu predstavuje jakousi zahadnou vyjimku.


Nicmene kdyz uz jsme u toho - videl jsem na Internetu i par anket, ze kterych by se dalo usoudit, ze pro zavedeni mensich fyzickych trestu na skolach by byla prevazna vetsina Cechu.

tohle to je osemetne. Lidi v anketach by tady byli treba i pro zavedeni trestu smrti, nedivil bych se kdyby i pro zavedeni telesnych trestu pro zlocince, v jinych kulturach by hlasovanim proslo treba i lyncovani, otrokarstvi... Presto to neznamena, ze jsou tyhle veci spravne / moralne v poradku a ze by se mely povolit nebo obhajovat nazorem vetsiny.

Podle me je zjevne, ze mnohe ty "alternativni pristupy" se strasne pekne ctou, ale jinak je to uplne odtrzene od reality a v praxi to proste nefunguje.

pekne se ctou, a jeste lepe se diva na to, jak funguji v praxi (1, 2 ...)

VV

o co se potom opiraji zakazy fyzickych trestu ve skolach, v nekterych statech v i v rodinach, nebo prakticky vubec vsude v civilizovanych zemich nepouzivani fyzickych trestu u dospelych osob?

V tomhle podle me hraji roli trochu jine faktory. Na zaklade kterych se rozhodujes, kteremu nazoru das prednost. Jak jsem uz uvedl, tak ruzni odbornici tvrdi ruzne veci. Stejne tak bych se mohl ptat o co se opiraji staty, ve kterych fyzicke tresty povolene jsou a to v nekterych pripadech jeste i na tech skolach.
Jinak co se konkretne tohoto tyce, tak teda vidim jisty rozdil mezi rodicem a ucitelem.
Nicmene kdyz uz jsme u toho - videl jsem na Internetu i par anket, ze kterych by se dalo usoudit, ze pro zavedeni mensich fyzickych trestu na skolach by byla prevazna vetsina Cechu. Ve stejnem duchu se vyjadrila rovnez vetsina rodicu v diskusich pod ruznymi tematickymi clanky.
Napriklad Cimicky to komentoval slovy: "Neprimerene nasili neni dobre, ale nejsem si jisty, jestli je v poradku takova prehnana shana chranit i velmi agresivni chovani adolescenta od trestu, kteremu by rozumel. My jsme ve skole obcas neco slizli a do nasi vychovy to to negativne nezasahlo a nikoho nenapadlo, ze by si snad stezoval".
To mas hned nazor jednoho z tech odborniku...
Mno a pred par lety jsem cetl, ze znovuzavedeni telesnych trestu ve skolach zvazovali zcela vazne treba i v Japonsku. Doporucil to tam primo vladni panel v kontextu s problematikou sikany. A tak by se dalo dlouze pokracovat.

Podle me je zjevne, ze mnohe ty "alternativni pristupy" se strasne pekne ctou, ale jinak je to uplne odtrzene od reality a v praxi to proste nefunguje.

Odp: Jura 2

Každopádně, pokud někdo disponuje nějakou pravomocí, musí také nést úměrnou zodpovědnost. V tomto případě zodpovědnost za celkový stav výchovy dětí a mladistvých, potažmo dospělých, ve státě. Tedy, shrnuto, o civilizovanost svých občanů. A stát, to jsme my.

vzdyt tu odpovednost take do znacne miry nese - do vychovy zasahuje, reguluje, omezuje (od vyzivovacich povinnosti pres zdravotni peci, ockovani az po povinnou skolni dochazku...), a pokud neni zajistena, tak si toto budto snazi vynutit anebo vychovu prevezme pod svou kontrolu

Odp: VV

Takže stát neví nejlépe, jak vychovávat, ale ví nejlépe, jak by to měl dělat někdo jiný, potažmo rodiče.

ne, vi to (+/-) nejlepe (resp. lepe nez to, co soudi jedinec podle sveho "selskeho rozumu", podle navyklych zpusobu uvazovani apod.). Akorat to sam primo nejlepe udelat neumi - nema na to nastroje / moznosti a asi nikdy mit nebude, resp. by to bylo absurdni a zbytecne a nikdo nic takoveho ani nechce. To ale neni duvod, proc by mel kompletne rezignovat a vychovu deti neovlivnovat (vzdyt uz to tak jak x-zpusoby cilene dela). Zrovna tak jako "vi" a proto omezuje, co zena muze nebo nemuze delat behem tehotenstvi - pritom dite za ni nosit nebude.

VV

- to by se nedalo vyvodit vubec, realite odpovida, ze "stat vi", ze vychovu v rodinach neni schopen suplovat. Viz take trend ruseni/omezovani ruznych typu ustavu a akcentace nahradni rodinne pece.

Takže stát neví nejlépe, jak vychovávat, ale ví nejlépe, jak by to měl dělat někdo jiný, potažmo rodiče. Každopádně, pokud někdo disponuje nějakou pravomocí, musí také nést úměrnou zodpovědnost. V tomto případě zodpovědnost za celkový stav výchovy dětí a mladistvých, potažmo dospělých, ve státě. Tedy, shrnuto, o civilizovanost svých občanů. A stát, to jsme my.

Odp: George, KTE, Jura

Z duvodu, ktery jsem jiz uvedl.
duvody jsem nepochopil, nedava mi to smysl, asi jako v te analogii s lekarem.

Co se tyce zbytku tveho prispevku, tak ve vetsine clanku na toto tema (fyzicke tresty ano-ne), ktere jsem dosud cetl, se uvadelo, ze tebou zmineni odbornici v teto otazce k zadnemu konsensu nedospeli. Tedy ze podle nekterych vyprask "funkcni" i zadouci je (namatkou Baumrind, Larzerele, Violato) podle jinych nikoliv (namatkou Lytton, Straus, McCord).

o co se potom opiraji zakazy fyzickych trestu ve skolach, v nekterych statech v i v rodinach, nebo prakticky vubec vsude v civilizovanych zemich nepouzivani fyzickych trestu u dospelych osob? Nebylo by ucinnejsi, kdyby vas sef za prohresky nebo nedostatky v praci misto pokarani nebo strhnuti premii radeji zpolickoval?

My evolučníci se za příklady můžeme podívat i na naše nejbližší příbuzné. Mezi lidoopy je užití tělesného trestu při výchově mláďat poměrně běžné, současně ale užívané s mírou vesměs odpovídající účelu.

lidoopi mozna nedisponuji natolik rozvinutou kognitivni vybavou a zpusoby komunikace, ktera by jim umoznila objevit a vyuzivat i metod jinych. Lidoopi take praktikuji kanibalismus, tak ze bychom take ozivili svuj jidelnicek?

Z toho by se dalo vyvozovat, že děti vychovávané v ústavech jsou vychovány obvykle lépe než děti vychované v rodině. Myslíte, že to odpovídá realitě?

to by se nedalo vyvodit vubec, realite odpovida, ze "stat vi", ze vychovu v rodinach neni schopen suplovat. Viz take trend ruseni/omezovani ruznych typu ustavu a akcentace nahradni rodinne pece.

VV, George

My evolučníci se za příklady můžeme podívat i na naše nejbližší příbuzné. Mezi lidoopy je užití tělesného trestu při výchově mláďat poměrně běžné, současně ale užívané s mírou vesměs odpovídající účelu.

VV

porad si myslim, ze odpovednost by mel mit rodic, nevim proc by ji takove omezeni (zakaz telesnych trestu) z nej melo snimat...

Z duvodu, ktery jsem jiz uvedl.

Co se tyce zbytku tveho prispevku, tak ve vetsine clanku na toto tema (fyzicke tresty ano-ne), ktere jsem dosud cetl, se uvadelo, ze tebou zmineni odbornici v teto otazce k zadnemu konsensu nedospeli. Tedy ze podle nekterych vyprask "funkcni" i zadouci je (namatkou Baumrind, Larzerele, Violato) podle jinych nikoliv (namatkou Lytton, Straus, McCord). Navic se obavam, ze toto neni zrovna az tak "empiricka oblast", jako to co uvadis pro srovnani. A pokud bychom resili spis otazku "je to spravne", nez "je to funkcni", tak uz se v tomto kontextu nedostaneme vubec nikam. Takze tolik asi k tomu.

VV

- jisteze by to stat (napr. prostrednictvim odbornych profesnich organizaci, ktere koneckoncu vychazeji z vedeckych poznatku ziskanych vedeckymi metodami) mel vedet (nej)lepe, urcite lepe nez jednotlivec/laik. 

Z toho by se dalo vyvozovat, že děti vychovávané v ústavech jsou vychovány obvykle lépe než děti vychované v rodině. Myslíte, že to odpovídá realitě?

Customize This